Collection Letter Checklist

Stand:
A letter arrived from a debt collection agency. These are companies that collect debts for other people. They want money for an outstanding invoice and collection costs on top of that. Do you have to pay for it? Let's see!
Mann sitzt am Schreibtisch und liest ein Anschreiben eines Inkassounternehmens
Off

Is there an unpaid bill? Have you bought something or forgotten to pay the phone bill?

Does the main claim, i.e. the price for the goods or service, match the original invoice?

Before the letter from the debt collection agency, were you asked to pay again? Or did it already state on the bill, that there would be trouble if you don't pay within 30 days?

☑ They are demanding reminder fees. Is the amount correct? The firstreminder must normally cost nothing! For each further reminder up to €3 is ok.

The collection agency wants to be paid for taking care of the unpaid bill. Is the amount OK? With an unpaid bill up to €500, costs up to €27 are allowed.

➨ Did you answer "yes" everywhere? Then you must pay as soon as possible to avoid further costs. If you can't pay or are unsure, you need advice. You can obtain this from the consumer advice centre: www.verbraucherzentrale.de/beratung

Brief-Ärger

Inkasso-Check

Müssen Sie wirklich zahlen? Hier können Sie Inkassoforderungen kostenlos überprüfen.

Person mit Mobiltelefon in der Hand

BGH-Urteil gegen Parship: Vertragsverlängerungen teilweise unwirksam

Der Bundesgerichtshof (BGH) hat über die Sammelklage des Verbraucherzentrale Bundesverbands (vzbv) und eine Unterlassungsklage der Verbraucherzentrale Brandenburg gegen die Online-Partnervermittlung entschieden. Automatische Verlängerungen von Sechs-Monats-Verträgen waren unwirksam. Betroffenen stehen Rückzahlungen zu.
Person mit Mobiltelefon in der Hand

BGH ebnet Weg für Erstattungen nach Sammelklage gegen Parship

Der vzbv hatte mit einer Sammelklage automatische Vertragsverlängerungen von Parship angegriffen. Der Bundesgerichtshof hat die Verlängerungen teilweise für unwirksam erklärt. Verbraucher:innen können Rückzahlungen verlangen. Ein fristloses Kündigungsrecht hat das Gericht nicht anerkannt.

Honorarkraft (w/m/d) im Team "Verbraucherkompetenz für Geflüchtete"

Wir suchen Unterstützung im Team "Verbraucherkompetenz für Geflüchtete"!